Soort: Korte Fictiefilm
Rollen: Scenario / Regie / Productie / Montage
Speelduur: 32 minuten
Projectduur: januari 2023 - juli 2023
Rollen: Scenario / Regie / Productie / Montage
Speelduur: 32 minuten
Projectduur: januari 2023 - juli 2023
Volledige film kan op aanvraag verstrekt worden via contactformulier.
Het maakproces
Al grofweg een jaar voorafgaand aan de start van dit project had ik een eerste idee in mijn hoofd zitten. Echter, na een intensieve stageperiode overviel de korte termijn waarop de film gemaakt mij eind januari 2023. De film moest van idee naar final edit ontwikkeld worden binnen een periode van 20 weken. In de pre-productiefase was ik verantwoordelijk voor het scenario, de crowdfunding, casting en pre-productie. Thijs van Cleef en Wesley Spruit sloten zich al vroeg aan als productieteam en mijn broer Joep heeft de techniek en het camerawerk voor zijn rekening genomen.
Binnen een week na mijn stage moest er een eerste versie van een script liggen. Na twee weken gingen we een week op locatie bezoek dus moest het verhaal definitief zijn. Daarna volgde een maand fulltime crowdfunden (zie knop onder deze tekst) en casten.
Toen dit eenmaal gelukt was moest het echte werk nog beginnen. De eerste dagen van april waren al aangebroken, wat betekent dat we nog slechts drie weken hadden om alle apparatuur props, kleding, logistiek etc. rond te krijgen.
Ik kreeg al snel de realisatie dat een project van deze omvang realiseren van idee naar final edit op zo een korte termijn met zo weinig connecties en middelen op papier onbegonnen werk is. Dat maakte het natuurlijk super leuk, ik ben pas tevreden als ik ergens echt voor heb gestreden en ik neem geen genoegen met een middelmatig eindproduct. Het vroeg van mij echter wel veel energie en focus, maanden achter elkaar in erg uiteenlopende rollen.
De opnames zouden twee weken in beslag nemen. In de periode van 24 april tot en met 8 mei van 2023 hadden we 11 draaidagen in Frankrijk en 1 in Nederland. De draaiperiode was super leerzaam, leuk maar ook erg vermoeiend door de diverse lastig te bereiken locaties in Frankrijk.
Nadien waren er slechts drie weken tijd voor de postproductie wegens de deadline voor het inleveren van de film als afstudeerwerk. Een grote klus, wegens het gebrek aan connecties in de postproductie heb ik de eerste drie versies van de film zelf gemonteerd. Later kreeg ik supervisie van Keno Aladjuz en Sam van Vugt.
De definitieve versie, met de juiste muziek, sounddesign en kleurcorrectie, was uiteindelijk pas enkele weken na de deadline klaar. Dit was voor mijn studie gelukkig geen probleem.
Ik ben super trots op deze film. Van het gehele proces heb ik ontzettend veel geleerd. We zijn niet voor de gemakkelijke keuzes gegaan en dat heeft zich uitbetaald. Binnen de kaders van de tijd, het geld en de expertise die we in huis hadden, hebben we naar mijn mening een ijzersterk product gemaakt.
Binnen een week na mijn stage moest er een eerste versie van een script liggen. Na twee weken gingen we een week op locatie bezoek dus moest het verhaal definitief zijn. Daarna volgde een maand fulltime crowdfunden (zie knop onder deze tekst) en casten.
Toen dit eenmaal gelukt was moest het echte werk nog beginnen. De eerste dagen van april waren al aangebroken, wat betekent dat we nog slechts drie weken hadden om alle apparatuur props, kleding, logistiek etc. rond te krijgen.
Ik kreeg al snel de realisatie dat een project van deze omvang realiseren van idee naar final edit op zo een korte termijn met zo weinig connecties en middelen op papier onbegonnen werk is. Dat maakte het natuurlijk super leuk, ik ben pas tevreden als ik ergens echt voor heb gestreden en ik neem geen genoegen met een middelmatig eindproduct. Het vroeg van mij echter wel veel energie en focus, maanden achter elkaar in erg uiteenlopende rollen.
De opnames zouden twee weken in beslag nemen. In de periode van 24 april tot en met 8 mei van 2023 hadden we 11 draaidagen in Frankrijk en 1 in Nederland. De draaiperiode was super leerzaam, leuk maar ook erg vermoeiend door de diverse lastig te bereiken locaties in Frankrijk.
Nadien waren er slechts drie weken tijd voor de postproductie wegens de deadline voor het inleveren van de film als afstudeerwerk. Een grote klus, wegens het gebrek aan connecties in de postproductie heb ik de eerste drie versies van de film zelf gemonteerd. Later kreeg ik supervisie van Keno Aladjuz en Sam van Vugt.
De definitieve versie, met de juiste muziek, sounddesign en kleurcorrectie, was uiteindelijk pas enkele weken na de deadline klaar. Dit was voor mijn studie gelukkig geen probleem.
Ik ben super trots op deze film. Van het gehele proces heb ik ontzettend veel geleerd. We zijn niet voor de gemakkelijke keuzes gegaan en dat heeft zich uitbetaald. Binnen de kaders van de tijd, het geld en de expertise die we in huis hadden, hebben we naar mijn mening een ijzersterk product gemaakt.
Stills















Verslag lokale omroep
Awards
Vanaf juli 2023 heeft de film diverse nominaties en prijzen in ontvangst mogen nemen op diverse (inter)nationale festivals. Van de 'Beste Studentenfilm' op het 'Limburg Film Festival', de publieksprijs van de Nacht van het Witte Doek (Talent Award Brabant) tot het 'Swedish International Film Festival' en het Indiase 'Caravan International Film Festival'. Als makers zijn we erg dankbaar dat ons product op zoveel diverse locaties te zien is.


